شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

PVDM چیست ؟ بررسی کاربرد PVDM در روترهای سیسکو

۲۳۰ بازديد

PVDM چیست ؟

سلام . به دومین قسمت مقالات آموزش ویپ سیسکو خوش آمدید . در این قسمت از دوره آموزش VOIP سیسکو  و یا Cisco Collaboration می‌خواهیم بحث را با یکی از مهم‌ترین قطعات ضروری برای راه‌اندازی یک مرکز تلفنی مبتنی بر راهکارهای سیسکو ، یعنی PVDM ادامه دهیم . اولین سوالی که حتما برای شما مطرح می‌شود این است که  PVDM چیست و چه کاربردی دارد ؟ برای پاسخ به این سوال و بررسی نحوه انتخاب یک PVDM مناسب برای Router سیسکو در ادامه مقاله با ما همراه باشید .

ماژول PVDM در روترهای CISCO چیست ؟

برای پاسخ به این سوال بگذارید یک قدم به عقب بازگردیم . همه‌ی ما می‌دانیم که روتر‌های سیسکو یکی از پرکاربرد‌ترین تجهیزات برای راه‌اندازی شبکه یک سازمان می‌باشند و این روتر‌ها در شبکه وظیفه مسیریابی و ارسال و دریافت اطلاعات را بر عهده دارند . بنابراین زمانی که برای یک شرکت یک روتر سیسکو تهیه می‌کنید منابع سخت‌افزاری آن روتر صرفا برای مسیریابی و ارائه سرویس به شبکه طراحی شده است و ما اگر بخواهیم از آن روتر برای پردازش بسته‌های صوتی آنالوگ به دیجیتال ( فرایند ابتدایی VOIP ) نیز استفاده کنیم باید منابع سخت‌افزاری لازم برای آن روتر را نیز تامین نماییم .
حال که با دلیل احتیاج به منابع سخت‌افزاری دیگر برای راه‌اندازی ویپ سیسکو آشنا شدید ، باید بدانید که وظیفه تبدیل بسته‌های صوتی آنالوگ به دیجیتال بر عهده چیپ‌های DSP می‌باشد . به طور خلاصه می‌توان گفت DSP‌ ها چیپ‌هایی هستند که وظیفه پردازش عملیات نمونه‌گیری ، رمز‌نگاری و فشرده‌سازی صداهای آنالوگی که وارد روتر می‌شوند را بر عهده دارند . این DSP ها بر روی ماژولی به نام PVDM سوار هستند . در ادامه می‌توانید تصویر یک ماژول PVDM را مشاهده نمایید .
تذکر : همانطور که گفته شد DSP ها وظیفه پردازش اطلاعات Voice را بر عهده دارند . بنابراین اگر شما از ماژول‌های VIC FXO – FXS به تنهایی استفاده نمایید نتیجه این خواهد بود که سیستم تلفنی شما به درستی کار نخواهد کرد و شما با شبکه PSTN هیچ ارتباطی نخواهید داشت .
تذکر : همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌نمایید PVDM ها شباهت زیادی با Memory های قدیمی دارند بنابراین دقت کنید که آن را با RAM روتر اشتباه نگیرید . این ماژول‌ها درست مانند RAM روتر روی بورد اصلی روتر قرار می‌گیرند.
در تصویر زیر می‌توانید کارت Memory روتر که با دایره‌ی زرد رنگ مشخص شده است و PVDM که با دایره‌ی قرمز مشخص شده است را مشاهده نمایید .

آموزش voip

نسل‌های مختلف PVDM چیست ؟

پس از پاسخ به سوال PVDM چیست ؟ می‌خواهیم انواع یا بهتر است بگوییم نسل‌های مختلف آن را بهتر بشناسیم . PVDM ها امروزه در نسل‌های دو ( برای روتر‌های سری ISR ) سه ( برای روتر‌های سری ISR G2 ) و چهار ( برای روتر‌های سری جدید مانند ۴۴۰۰ ، ۴۳۰۰ و … ) در بازار موجود می‌باشند . در ادامه برای درک بهتر از نحوه انتخاب و خرید PVDM مناسب به چند مورد از پارت‌نامبر‌های آن اشاره می‌کنیم .

ماژول PVDM نسل دو

PVDM2-8 : با قابلیت ۸ کانال Voice و Video
PVDM2-16 : با قابلیت ۱۶ کانال Voice و Video
PVDM2-32 : با قابلیت ۳۲ کانال Voice و Video
PVDM2-48 : با قابلیت ۴۸ کانال Voice و Video
PVDM2-64 : با قابلیت ۶۴ کانال Voice و Video

ماژول PVDM نسل سه

PVDM3-16 : با قابلیت ۱۶ کانال Voice و Video
PVDM3-32 : با قابلیت ۳۲ کانال Voice و Video
PVDM3-64 : با قابلیت ۶۴ کانال Voice و Video
PVDM3-128 : با قابلیت ۱۲۸ کانال Voice و Video
PVDM3-192 : با قابلیت ۱۹۲ کانال Voice و Video
PVDM3-256 : با قابلیت ۲۵۶ کانال Voice و Video
 
همانطور که در لیست فوق مشاهده می‌نمایید تعداد کانال Voice و Video در مدل‌های مختلف PVDM با یکدیگر متفاوت می‌باشد . اما اعداد نوشته شده در نام PVDM چیست ؟ عدد اول از سمت چپ نسل PVDM و عدد دوم از سمت چپ نشان دهنده تعداد تماس همزمانی است که آن PVDM با کدک G711 می‌تواند پشتیبانی کند . پس با ذکر این موضوع حتما متوجه شده‌اید که هنگام انتخاب PVDM باید تعداد تماس‌ همزمان و کدک مورد استفاده در آموزش VOIP سیسکو سناریوی خود را در نظر داشته باشد . اما گاهی اوقات به دلیل پیچیدگی سناریو ممکن است محاسبه PVDM مورد نیاز برای روتر کمی دشوار باشد . در این حالت بهتر است با مراجعه به سایت رسمی سیسکو و معرفی سناریوی خود PVDM مورد نیاز را محاسبه نمایید .

جمع بندی و نکات مهم برای انتخاب PVDM :

حال که پاسخ سوال PVDM چیست ؟ را متوجه شدیم و انواع نسل‌ها و نحوه انتخاب آن را مورد بررسی قرار دادیم می‌خواهیم با طرح چند پرسش و پاسخ به یکسری از نکات بسیار مهم مرتبط با PVDM اشاره نماییم .

هیچ تماسی با بیرون از شبکه ندارم و تمامی تماس‌ها درون شرکت و با یک روتر انجام می‌شوند . آیا باز هم PVDM احتیاج دارم ؟

خیر . همانطور که گفته شد DSP های موجود روی PVDM تنها برای عمل تبدیل کدک ، رمزنگاری و … استفاده می‌شوند . بنابراین زمانی که هیچ گونه تغییر کدکی در روتر انجام نمی‌شود نیازی به PVDM نخواهد بود .

آیا امکان تبدیل PVDM2 برای روترهای ۲۹۰۰ ، ۳۹۰۰ وجود دارد ؟

بله ، مبدل PVDM2 با نام PVDM Adapter وجود دارد.

آیا می‌توان روی یک روتر از یک PVDM3 و یک PVDM2 با تبدیل استفاده نمود ؟

خیر . تمامی PVDMهای استفاده شده در یک دامین یا یک بورد باید از یک نسل باشند .
 
مباحث مرتبط با مقاله ( PVDM چیست ؟ ) در همینجا به پایان می‌رسد . در قسمت بعدی سری مقالات آموزش ویپ سیسکو بحث را با یکی دیگر از مباحث Collaboration ادامه خواهیم داد . در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام از طریق بخش دیدگاه‌ها با کارشناسان ویپ Cisco ما در ارتباط باشید .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.